FANDOM

Latextej és isoflex beszerzése Szerkesztés

Sajnos hazánkban jelenleg meglehetősen nehéz latextejhez jutni. Sem a vegyi anyagokkal foglalkozó cégek, sem a gumiipar nem volt eddig segítségünkre, a csekély mennyiségi igény miatt. (Kárpitos vonalon azért még körül kell nézni... FIXME) Drágább, nem ammónia oldószerű latextejek kaphatóak művészboltokba vagy szexshopokba, de az ára három-négyszerese is lehet a hagyományosnak. Ezekkel tapasztalatunk nincs, de valószínűleg ugyanolyan jó mint az ammóniás változat, annak aki csak egy-két fegyvert szeretne készíteni, reális alternatíva lehet.

Figyelmeztetés! Saját érdekünkbe ne keressünk rá a google-ban és más internet keresőprogramokban a "latex" kifejezésre!

Az egyetlen megoldás, a külföldről rendelés. Egy liter normál latextej ára 2000-2500 forint körül mozog, de ennyivel 5-6 hosszú kard simán bevonható. Jelenleg biztos pontnak a német Wyvern Craft tűnik. A postai költségek elég tetemesek, így ismét elmondható, hogy egy darab kard gyártásáért nem nagyon lesz érdemes beruháznunk, keressünk társakat a vállalkozásunkhoz.

Ezen kívül még elgondolkodhatunk a záró-réteg problémáján is. Ezt külföldön az Isoflex nevezetű poliuretán anyaggal szokták megoldani, aminek sajnos nyoma sincs a magyar kereskedésekben. A feljebb említett külföldi boltban ez is beszerezhető, igaz 7-8000 forintba kerül. Egy doboz akár száz fegyverre is elég, de jó lenne erre valami jobban elérhető alternatívát találni.

Ez a bizonyos poliuretán réteg egyébként nem kötelező, nem is használja minden gyártó. A latexet védi a durva fizikai behatások ellen, fényessé teszi és kevésbé tapadóvá.

Rétegek felhordása Szerkesztés

A latextej tulajdonképpen vulkanizált kaucsuk származék. Folyékony, fehér folyadék, innen a tej elnevezés. Egyszerűen ecsettel felhordva, száradás után gumi réteggé változik.

Biztonság! Az olcsóbb változat oldószere az ammónia, ami meglehetősen büdös, nagy töménységben esetleg veszélyes is, de valószínűleg nem fogjuk úgysem megvárni, hogy annyira felgyűljön. Minden estre álljon itt a figyelmeztetés: jól szellőző helységben dolgozzunk!

A latextej egyébként nem veszélyes anyag. A bőrünkről dörzsöléssel bármikor eltávolíthatjuk, ám ha ruhára kerül, akkor jó eséllyel ott is marad. Ha esetleg idővel a latextej besűrűsödik, de még nem alakul gumivá, akkor jó eséllyel ammónia oldatot hozzáadva visszanyeri eredeti állagát. Természetesen csak akkor ha ammónia alapúval dolgozunk.

Alapozó réteg Szerkesztés

A polifoam a megmunkálás után nagy valószínűséggel rücskös felszínnel rendelkezik. Ezt a felületi egyenetlenséget a leírások szerint egy trükkel mérsékelhetjük, ha kis mennyiségű latexet ragasztóval keverünk el és azt hordjuk fel első rétegnek. Természetesen a külföldi források által megjelölt ragasztók nálunk nem kaphatóak, az általunk kipróbáltak viszont egyáltalán nem viselkedtek jól. Ha valakinek ez sikerül, írja meg./Anonymus Megj. A polifoamra egy réteg textilt, pl. régi lepedő vagy párnahuzatból kiszabott formát, lehet ragasztani jó szorosan pattex-szel, és gyűrődések nélkül, akkor kevésbé lesz rücskös mintha egyből a polifoamra kened a latexet. Tény hogyha a polifoam felület alapból sima volt akkor az is marad több rétegnél is/

Rétegek egymásra építése Szerkesztés

Nagyjából 8-12 réteg latexet illik felhordani egy fegyverre. Tapasztalatunk az, hogy vagy kicsi ecsettel (1/8") dolgozunk, de akkor nagyon sokáig tart, vagy nagyobb (mondjuk 3/4"), de akkor nagy a cseppek kialakulásának veszélye. Ha a latex cseppként szárad meg, az elég ronda dolog és nyom nélkül levágni sem lehet. Jó technika, ha a fegyvert fellógatjuk, ekkor elég jól csökken az esélye hogy felgyűlik a latex valahol.

Az egyes latex rétegek között természetesen meg kell várnunk míg megszárad az előző. Ez egy meleg nyári napon alig pár perc, de egy őszi estén akár 20-30 percig is eltart. A latex megszáradva nagyrészt áttetsző, enyhén barnás színezetű. Egy-két réteg szinte láthatatlan, ne essünk kétségbe, ha a száradás után nem látszik semmi.

Készüljünk fel rá, hogy a latex egy idő után beleköt az ecsetbe. Az ecsetet tartsuk a szünetekben is a latextejben, így elhúzzuk egy ideig a csomósodást. Meg lehet próbálni kidörzsölni a latexet az ecsetből, de ez egy idő után gyakorlatilag lehetetlen. Ekkor vegyünk érzékeny búcsút az ecsettől, ami remélhetőleg nem került többe mint 50 forint.

Színezés Szerkesztés

Az utolsó 3-4 réteget érdemes színezni. Vízbázisú festékekkel jól keverhető, legjobb választás a papírboltokban is kapható akril. Ezekből van egészen olcsó és jó minőségű ezüst szürke szín is. Néhányan a fekete színt javasolják alapozásnak és arra a kívánt árnyalatot festeni, de tapasztalatom szerint ez felesleges.

A kikevert színt elég nehéz a latextejben megsaccolni. Mivel úgyis több réteget kell egymásra kennünk, ezért hagyatkozzunk a megszáradt latexrétegen látható színre és annak fényében adagoljuk tovább a színkomponenseket.

Néhány akril festék, tipikusan az arany-bronz fémfestékek veszélyesek a latexre. A réz-oxid alapú pigmentektől a latex egy idő után rothadásnak indul. Általában feltüntetik az összetevőket, érdemes leellenőrizni.

Befejező réteg Szerkesztés

Karbantartás Szerkesztés

A latexet védeni kell a kiszáradástól és a súrlódástól. A homokos szennyeződés úgy hat rá mint bármi másra: csiszolja a felszínét. A kiszáradás ellen, átlagos körülmények között, negyedévente egy háztartási szilikonsprayvel való lefújás és letörölgetés tökéletesen megvédi. További óvintézkedés, hogy kerüljük a tűző napon tárolást. Használaton kívül lehetőleg sötét helyen érdemes tárolni mert a világos szobában is meg tud barnulni ileltve a színe megfakul.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki